Onze huisregels
Om het bezoek aan onze praktijk voor iedereen zo prettig mogelijk te laten verlopen, hebben we een aantal huisregels opgesteld. We vragen u deze regels te respecteren.
- Onze openingstijden:
De praktijk is geopend van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.45 uur. Telefonisch zijn we bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur.
Bepaalde afspraken, zoals bijvoorbeeld het uitgebreid onderzoek of het plaatsen van de beugel, kunnen alleen op bepaalde dagen en/of tijdstippen plaatsvinden.
- Op tijd komen voor afspraken:
Te laat komen kan leiden tot verstoring van ons schema, waardoor patiënten die na u gepland staan mogelijk langer moeten wachten. In sommige gevallen kan het zelfs noodzakelijk zijn om uw afspraak te verkorten of te verplaatsen, wat de voortgang van uw behandeling kan beïnvloeden.
- Vragen over de behandeling:
Behandelingen en controles van de beugel verlopen efficiënter en rustiger zonder ouder/begeleider in de behandelkamer. De ouder/begeleider kan plaatsnemen in de wachtkamer tijdens de afspraak. Als er vragen zijn over de behandeling, kan dit worden gemeld aan de secretaresse bij de balie. Op een geschikt moment zal de orthodontist u bijpraten over de voortgang van de behandeling.
- Het maken van afspraken:
Wilt u een afspraak maken voor een 1ste consult? Vul dan het aanmeldformulier in. Ná ontvangst van uw aanmelding nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op om een afspraak te maken.
Vervolgafspraken: vervolgafspraken worden bij voorkeur direct ná een (controle)afspraak gemaakt. Door deze werkwijze voorkomen wij dat patiënten vergeten om een vervolgafspraak te maken. Het maken van en vervolgafspraak is uw eigen verantwoordelijkheid.
Is uw zoon/dochter jonger dan 16 jaar en wilt u niet dat hij/zij zelf een vervolgafspraak maakt? Laat het ons dan schriftelijk weten. We passen onze werkwijze graag aan uw wensen aan. Indien we geen bericht van u ontvangen, gaan we ervan uit dat u uw kind toestemming geeft om zelfstandig vervolgafspraken te maken.
- Tijdig afzeggen van afspraken:
Helaas hebben we een wachtlijst. Door uw afspraak tijdig te annuleren, kunnen we de voor u gereserveerde tijd gebruiken om andere patiënten te helpen. Dit helpt ons om iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Controleafspraken moeten minstens 24 uur van tevoren worden afgezegd. Andere afspraken moeten minstens 48 uur van tevoren worden afgezegd.U kunt uw afspraak telefonisch of per e-mail annuleren.
Let op: als u uw afspraak niet tijdig afzegt, brengen wij een deel van de kosten in rekening. De kosten voor een niet-nagekomen afspraak variëren van minimaal 25 euro tot 100% van het tarief van de geplande afspraak.
Als wij beschikken over uw e-mailadres en/of telefoonnummer en u ons toestemming heeft gegeven, ontvangt u vóór uw afspraak een herinnering van ons. Deze herinneringsservice is een extra service en ontslaat u niet van de verantwoordelijkheid om de afspraak na te komen. De volledige verantwoordelijkheid voor het nakomen van de afspraak ligt bij de patiënt/ouder/begeleider zelf.
- Het patiëntendossier:
Om u zo goed mogelijk te kunnen behandelen, is het essentieel om van elke patiënt een dossier bij te houden. Dit dossier bevat onder andere de diagnose en het behandelplan, evenals alle door ons vervaardigde (röntgen)foto’s en gebitsmodellen. Daarnaast worden alle relevante gegevens die aan ons zijn verstrekt door uw huisarts, tandarts en kaakchirurg in het dossier opgenomen. Op deze manier kunnen we een zo volledig mogelijk beeld van uw mondgezondheid krijgen en u de best mogelijke zorg bieden.
Wij verzoeken u vriendelijk om alle veranderingen met betrekking tot uw gezondheidstoestand, zorgverzekering of persoonlijke gegevens door te geven aan de balie of per e-mail naar info@orthomeppelweg.nl.
Een beperkt aantal gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie. Daarnaast worden gegevens uit het dossier aan derden verstrekt wanneer dit wettelijk is voorgeschreven.
Patiënten hebben het recht om hun patiëntendossier in te zien en/of een kopie op te vragen. Als u van mening bent dat uw gegevens onvolledig of onjuist zijn, kunt u ons verzoeken om deze aan te vullen of te corrigeren. Ook kunt u ons verzoeken om bepaalde gegevens of informatie voor anderen af te schermen. U heeft recht op een reactie binnen vier weken nadat u het verzoek heeft ingediend, maar we streven ernaar om zo spoedig mogelijk te reageren.
- Inschatting van de behandelduur en kosten:
Vóór aanvang van uw orthodontische behandeling bespreken we graag met u de te verwachten behandelduur en kosten. Ondanks dat wij zo zorgvuldig mogelijk een inschatting van de duur en kosten maken, kunnen er aan deze schatting geen rechten worden ontleend.
De schatting die we u aan het begin van de behandeling verstrekken, betreft een indicatie en kan in de loop van de behandeling wijzigen. Onvoorziene omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een trage gebitsontwikkeling en/of onvoldoende medewerking, kunnen leiden tot aanpassingen van de behandelduur en de kosten.
- Klachten:
Als u ergens niet tevreden over bent, dan vernemen wij dat graag zo spoedig mogelijk. Uw feedback is belangrijk voor ons en wij streven ernaar om uw zorgen serieus te nemen en tot een passende oplossing te komen.
Indien u het gevoel heeft er met ons niet uit te komen, kunt u terecht bij de klachtenregeling van de KNMT. De KNMT-klachtenfunctionaris kan u hulp bieden bij het oplossen van uw klacht, door u te adviseren en zo nodig te bemiddelen tussen u en uw behandelaar. Dit kan helpen om tot een bevredigende oplossing te komen voor uw klacht.
- Een betalingsachterstand:
Bij een betalingsachterstand behouden wij ons het recht voor om uw verdere behandeling te onderbreken totdat het openstaande bedrag is betaald. We kunnen de behandeling ook pas voortzetten nadat het openstaande bedrag is voldaan, tenzij dit medisch gezien onverantwoord is volgens onze beoordeling.
